top of page

פוליגרף תעסוקתי, ככלי אפקטיבי למניעת עבריינות תעסוקתית בארגון

עודכן: 6 בינו׳ 2020

בניגוד לעבר הלא רחוק, בו נקשר השימוש בפוליגרף תעסוקתי לבדיקות עובדים במשרדי ממשלה או בארגונים ביטחוניים, כיום מתבצע שימוש נרחב בפוליגרף תעסוקתי, למטרת בדיקת מהימנות עובדים בארגונים אזרחיים.

בעקבות הצורך בכלי יעיל ואפקטיבי להתמודדות עם עבריינות תעסוקתית במקומות עבודה, עבר הפוליגרף אדפטציה מהמגזר הביטחוני לאזרחי וכיום ניתן לנסח את שאלות בדיקת הפוליגרף, בהתאם לצרכים הספציפיים של הארגון.

במאמר זה אענה על שאלות נפוצות אודות פוליגרף תעסוקתי, אסביר לעומק מושגים רלוונטיים ואנפץ מיתוסים והנחות שגויות.

המאמר מיועד לקהל הקוראים הרחב, לרבות מנהלי משאבי אנוש, אנשי גיוס בארגונים, קציני ביטחון ולכל המעוניינים להעמיק את הידע בנושא הפוליגרף התעסוקתי.


 המאמר המקיף אודות הפוליגרף התעסוקתי בישראל - נכתב ע"י אלירן לנקרי - מומחה בתחום מהימנות עובדים | אתיקה פוליגרף , בדיקת פוליגרף לעובדים


מהו פוליגרף תעסוקתי?

בדיקת פוליגרף תעסוקתית, הנה בדיקת אמינות לעובדים ולמועמדים לעבודה, אשר במהלכה נשאל הנבדק שאלות הרלוונטיות לארגון ונבדקת אמינות תשובותיו.

בדיקת הפוליגרף התעסוקתית אורכת כשעה וכוללת מילוי טפסים אישיים, שיחה מקדימה לבדיקה, שלב הבדיקה בפועל ובמידת הצורך, גם תשאול לאחר הבדיקה. בתום הבדיקה, מפענח בודק הפוליגרף את תרשימי הבדיקה ומאבחן האם הנבדק דובר אמת או שקר.

חשוב לציין כי הפוליגרף התעסוקתי שונה בתכלית מבדיקת פוליגרף לחשודים במסגרת חקירה פלילית.

השוני מתבטא באווירת הבדיקה שמאופיינת באווירה חיובית הרבה יותר הדומה לזו הקיימת בראיונות עבודה, בסוג השאלות הנשאלות, בהליך הבדיקה ועוד.


בדיקות פוליגרף תעסוקתיות נפוצות:


א. בדיקת פוליגרף טרום העסקה \ פוליגרף קבלה למועמד לעבודה:

מדובר בבדיקת פוליגרף הנערכת למועמדים לעבודה, הנמצאים בשלבים שונים בהליך הגיוס. בבדיקה מסוג זה נשאלים המועמדים שאלות רלוונטיות לתפקיד אליו הגישו מועמדות.

תוכן השאלות נקבע ע"י הארגון שמזמין את בדיקת הפוליגרף ומבנה השאלות מורכב ע"י בודק הפוליגרף, בהתאם לכללי בניית שאלות הפוליגרף הקיימים. תהליך בניית וניסוח השאלות, מתבצע בשיתוף פעולה בין בודק הפוליגרף למזמין הבדיקה וניתן לבנות פורמט שאלות שונה לכל תפקיד, תוך התאמה לפרופיל התפקיד.

המלצה חשובה בבחירת שאלות הבדיקה הנה: לבחור רק שאלות רלוונטיות לתפקיד\לארגון ולא "להעמיס" על הבדיקה מספר רב של שאלות. הסיבה לכך נעוצה בעובדה: שככול שיש מספר רב יותר של שאלות בבדיקת הפוליגרף, כך פוחת דיוק הבדיקה ולהפך.


דוגמאות לשאלות בבדיקת פוליגרף תעסוקתית למועמד לעבודה:

  • האם גנבת פריט יקר ערך או כסף ממקומות עבודה קודמים?

  • האם קיבלת שוחד או טובת הנאה מספק או לקוח, עמו עבדת?

  • בחמש השנים האחרונות, האם השתמשת בסמים קשים? (קוקאין, קטמין, MDMA ועוד)

  • האם נשלחת לארגון מטעם גורם פלילי או מתחרה? (למטרת גנבה או ריגול עסקי)

ניתן לשאול על נושאים נוספים ומגוונים הרלוונטיים לתפקיד.


ב. בדיקת פוליגרף תקופתית לעובד \ בדיקת קידום לעובד:

הסיבה ששתי הבדיקות הללו נמצאות תחת אותה הקטגוריה הנה, שמבנה שתי הבדיקות דומה בדרך כלל.

בבדיקת פוליגרף תקופתית, מתבצעת בדיקה רנדומלית לעובדים, אחת לתקופה מסוימת, על מנת לוודא כי השקט התעשייתי הנשמר בארגון, הנו שקט אמתי ולא שקט מדומה. ז"א, שמטרת הבדיקה הנה לשלול קיום עבירות המתבצעות "בפרופיל נמוך" ו"מתחת לרדאר". דוגמה מתוקשרת לעבירות מתמשכות מסוג זה הנו מקרה אתי אלון המפורסם אשר מוטטה את הבנק למסחר.

לבדיקת פוליגרף תקופתית קיימים שני יתרונות משמעותיים:

חשיפה וגילוי: חשיפת עבירות נקודתיות או מתמשכות, שביצע העובד כנגד הארגון, בתקופה בה עבד. כתוצאה מכך רצף העבירות נקטע ונמנעת פגיעה קריטית בארגון. מדובר בעבירות שאלמלא הפוליגרף, לא היו מתגלות באמצעים הקיימים לרשות הארגון.

הרתעה: הרתעת עובדים המתכוונים, מתכננים או חושבים לבצע עבירות כנגד הארגון. לאלמנט ההרתעה אפקט משמעותי, כיוון שעובד היודע בוודאות כי עתיד להיבדק בפוליגרף, יתחרט או יעדיף שלא לבצע את העבירה בעקבות החשש מגילויו.

בדיקת פוליגרף למטרת קידום לעובד, מתבצעת באותה המתכונת ומטרתה להבטיח קידום עובדים אמינים, איכותיים וראויים. דוגמאות לשאלות הנשאלות בבדיקת פוליגרף תקופתית\קידום:

  • במהלך תקופת עבודתך בחברה, האם גנבת בדרך כלשהי סכומי כסף?

  • במהלך תקופת עבודתך בחברה, האם גנבת בדרך כלשהי סחורה?

  • במהלך תקופת עבודתך בחברה, האם השתמשת בסמים בזמן המשמרת?

  • במהלך תקופת עבודתך בחברה, האם קיבלת שוחד או טובת הנאה מספק או לקוח, עמו עבדת?


ג. בדיקת פוליגרף ספציפית לעובד:

פוליגרף למטרת אימות או הזמת חשד: מדובר בבדיקת פוליגרף הנערכת בעקבות מקרה חריג שהתרחש בארגון ובה נשאל העובד שאלות אודות מעורבותו האישית בעבירה, ידיעתו הוודאית על מבצע העבירה ושיתוף פעולה עם עובד אחר בביצוע העבירה.

מטרותיה של בדיקה זו, הנן לאתר את זהות מבצע העבירה, לקבל מידע על מעורבים אחרים ומנגד, לשלול מעורבותו של נבדק, החשוד בביצוע העבירה על לא עוול בכפו.

בדיקה זו מתבצעת כמוצא אחרון, לאחר שכל האמצעים בהם נקט הארגון למניעת התרחשות האירוע החריג כשלו. הבדיקה מתבצעת בסמוך לקרות האירוע וחובה לעדכן את העובד כ12 עד 24 שעות לפחות, טרם הבדיקה על קיומה. יש לציין כי כדי לבצע בדיקת פוליגרף מכל סוג, חובה לקבל את הסכמת הנבדק וחתימתו על כך שהוא מסכים להיבדק מרצונו החופשי.

מומלץ בבדיקה מסוג זה, לשאול אך ורק על האירוע הספציפי ולא שאלות נוספות.


מהן התוצאות האפשריות לבדיקת פוליגרף:

קיימות 3 תוצאות אפשריות לבדיקת פוליגרף:

א. בבדיקה אובחנו תגובות פיזיולוגיות המעידות על אמירת שקר: זאת אומרת שהנבדק שיקר בשאלות הרלוונטיות.

ב. בבדיקה לא אובחנו תגובות פיזיולוגיות המעידות על אמירת שקר: זאת אומרת שמסקנת הבודק הינה "דובר אמת". חשוב להבין שמכשיר הפוליגרף הוא לא מכונת אמת ולכן האבחנה לא מנוסחת כ "דובר אמת" אלא מנוסחת בהיעדר תגובות פיזיולוגיות המעידות על שקר. (פירוט נוסף בנושא, קיים במאמר אודות הבסיס הפיזיולוגי והפסיכולוגי לבדיקת פוליגרף)

ג. "ללא ממצאים" או "תגובות פיזיולוגיות לא סדירות": מדובר על בדיקות פוליגרף בהן אין לבודק יכולת להפיק תוצאה חד משמעית, בדבר אמירת שקר או אמת. תוצאות מסוג זה אינן נפוצות ולרוב יעדיפו בודקי הפוליגרף לספק מסקנת אמת או שקר לבדיקה, על אף הבעייתיות בה.

בודק פוליגרף מקצועי, יידע לרוב לאבחן את הסיבות שהביאו לתוצאה זו. אך במקרה שלא עולה בידו לעשות זאת, מומלץ לערוך בדיקת פוליגרף חוזרת במועד אחר.


אילו חברות וארגונים משתמשים בפוליגרף תעסוקתי?

בנקים, חברות אופנה, חברות אבטחה, רשתות קמעונאיות, ותחנות דלק הן חלק קטן מרשימת החברות בהן מתבצע שימוש בפוליגרף תעסוקתי.

ככלל ניתן לומר, כי ניתן להשתמש בפוליגרף תעסוקתי בכל חברה וארגון המעוניינים להתגונן מפני עבריינות תעסוקתית המבוצעת ע"י עובדים.


האם עובדים עלולים להיפסל בפוליגרף ולא להתקבל לעבודה בעקבות ביצוע עבירות קלות?

חשוב להבין, כי לא כל מועמד לעבודה שגנב מסטיק מהמכולת כילד והשתמש אי פעם בסמים, נפסל בבדיקת פוליגרף.

בדיקת הפוליגרף הנה תהליך, אשר בראשיתו מתבצעת שיחה מקדימה לבדיקה (שלב ה pre test)

בשיחה המקדימה לבדיקת הפוליגרף, בין היתר מוסברות לעובד שאלות הבדיקה וכוונתן וניתנת לעובד האפשרות להסביר מה "מפריע לו בכל שאלה" במידה ומדובר במקרים זניחים, מוסבר לעובד שכוונת השאלות היא לא למקרים אלו. במידה ומספר העובד על מקרים "משמעותיים" הרלוונטיים לשאלות בדיקת הפוליגרף, נשאל העובד בשאלה הרלוונטית: "חוץ ממה שסיפרת, האם אתה מעורב באירוע נוסף.."

זאת אומרת שבבדיקת פוליגרף תעסוקתית, ניתן להחריג ולנטרל משאלות הבדיקה, מידע המהווה "רעשי רקע"

לכן, גם עובדים המעורבים במקרים "זניחים" או "משמעותיים", עדיין יכולים לעבור בהצלחה בדיקת פוליגרף ולהיות מאובחנים כדוברי אמת בבדיקה. זאת בתנאי כמובן, שיספרו את האמת לפני בדיקת הפוליגרף.


סיכום:

פוליגרף הנו הכלי אפקטיבי, אשר נותן מענה להתגוננות מפני נזקי עובדים לארגון.

הפוליגרף התעסוקתי המודרני, עבר אדפטציה וכיום מתאים לכל חברה וארגון במדינת ישראל.

התאמת הפוליגרף לארגונים אזרחיים, הפכה את בדיקת הפוליגרף לתהליך פשוט, קצר ויעיל, אשר עדיף על פני תהליכי מהימנות אחרים.

ארגון אשר לא משתמש בבדיקת פוליגרף לעובדים ולמועמדים לעבודה, מסתכן בנזק כלכלי, תדמיתי ומורלי עצום.


נכתב ע"י אלירן לנקרי - מומחה לפוליגרף תעסוקתי ותהליכי מהימנות עובדים.

מנכ"ל מכון הפוליגרף אתיקה


לייעוץ, או תיאום בדיקת פוליגרף בכל נושא, התקשרו:

053-9539353


800 צפיות
bottom of page