top of page

האם מומלץ לבצע בדיקת פוליגרף בבית הלקוח?

עודכן: 15 ביוני 2021

אם ביצעתם בדיקת פוליגרף בבית או בכל מקום אחר שאינו תקני, אל תתפלאו שקיבלתם תוצאת פוליגרף שגויה.

לקוחות פרטיים רבים, מבקשים לערוך את בדיקת הפוליגרף בביתם, בבית משפחתם או במיקום אחר על פי בחירתם. לקוחות אלו אינם מודעים לכך, שלמרות שמכשיר הפוליגרף נייד וניתן לבצע את הבדיקה בכל מקום, לבדיקת פוליגרף המתבצעת בביתו של הלקוח קיימים חסרונות רבים והדבר עלול לפגוע באמינות הבדיקה.

בפוסט הבא אסביר מהם החסרונות של ביצוע בדיקת פוליגרף בבית הלקוח ואפרט באילו נסיבות חריגות ומקרים מיוחדים ניתן לבצעה בבית.



בדיקת פוליגרף עד הבית - פוליגרף בבית הלקוח | מכון פוליגרף אתיקה


החסרונות בביצוע בדיקת פוליגרף בבית הלקוח:


- סביבתו הטבעית של הנבדק:

קיימים מקרים בהם בודקי פוליגרף, ביצעו בדיקות פוליגרף בסלון ביתו של הלקוח או בבית משפחתו. מקרים מסוג זה לא מומלצים כיוון שהנבדק, שלעיתים חשוד בביצוע עבירה, מרגיש נינוח מדי בסביבתו הטבעית והדבר עלול לפגוע במקצועיות ואמינות הבדיקה.

לכן מומלץ לבצע את הבדיקה במשרד מסודר, המהווה מקום ניטרלי לנבדק.


-חוסר נעימות מצד בודק הפוליגרף:

כשבדיקת פוליגרף מתבצעת בבית הלקוח, בודק הפוליגרף הינו מעין "אורח" בביתו של הנבדק, מה שגורם לחוסר נעימות וחוסר נוחות ניכרת, הפוגעת באופן ישיר במקצועיות ואמינות הבדיקה.


- תנאים פיזיים לקויים:

ביתו של הלקוח אינו מותאם לביצוע בדיקת פוליגרף בעקבות ליקויים פיזיים המתבטאים בשולחן וכיסא לא מתאימים, גודל החדר, גירוים מפריעים כגון תמונות על הקיר ועוד.

ליקויים פיזיים אלו, יפגעו במקצועיות ובאמינות בדיקת הפוליגרף.


- חוסר דיסקרטיות בבדיקת הפוליגרף:

שכנים, בני משפחה ואחרים, עלולים להפריע לפרטיות הנבדק בבדיקת הפוליגרף וכתוצאה מכך לפגוע באמינות הבדיקה.


- רעש במהלך בדיקת הפוליגרף:

בני משפחה, שכנים ואחרים, הנמצאים בביתו של הנבדק בדרך כלל מרעישים והרעש יפגע בוודאות באמינות הבדיקה.


- לחץ וחרדה:

בבדיקות פוליגרף פרטיות המתבצעות בבית הלקוח, בני המשפחה או אחרים מחכים בקוצר רוח לתוצאת הבדיקה ולעיתים עושים זאת פיזית ליד הדלת של החדר בו מתבצעת הבדיקה.

הדבר עלול להלחיץ מאוד את הנבדק ולהשפיע לרעה על תוצאת הבדיקה.



מתי מותר לבצע בדיקת פוליגרף בבית הלקוח?


- נבדק השוהה במעצר בית:

כשנבדק מצוי במעצר בית והוא מבקש באמצעות בדיקת הפוליגרף להוכיח את חפותו בעבירה עליה נעצר, ניתן לבצע את בדיקת הפוליגרף בביתו, תוך שמירה כל הכללים הנ"ל (דיסקרטיות, רעש, תנאים פיזיים ועוד)

טרם בדיקת הפוליגרף של שוהים במעצר בית, רצוי להמליץ לעורך דינו של הנבדק לבקש מבית המשפט אישור מיוחד ליציאה ממעצר הבית למשרדו של בודק הפוליגרף ואם לא התקבל אישור יציאה אז ניתן לבצע את הבדיקה בביתו.


נבדק הסובל מנכות או מחלה:

במקרים בהם סובל הנבדק מנכות או מגבלה פיזית המונעות ממנו להגיע למשרד הפוליגרף, ניתן במקרים מיוחדים לבצע את בדיקת הפוליגרף בביתו, תוך שמירה על הכללים הנ"ל.


נבדק הסובל מהפרעת חרדה:

לעיתים, סובלים אנשים מסוימים מהפרעת חרדה כגון אגורפוביה, הגורמת להם לפחד ממקומות פתוחים או צפופים. במקרים מסוג זה, ניתן לבצע את בדיקת הפוליגרף בביתו של מזמין הבדיקה אך מומלץ לבדוק כי הנבדק לא לוקה בהפרעת אישיות או מחלת נפש, העלולות להשפיע על ממצאי הבדיקה.



לסיכום:

אם ביצעתם בדיקת פוליגרף בביתכם או שלא במשרד מסודר, אתם עלולים לקבל תוצאת פוליגרף שגויה.

באופן כללי, לא מומלץ לבצע בדיקת פוליגרף בבית הלקוח, כיוון שהדבר עלול לפגוע באופן ישיר באמינות הבדיקה. תנאים פיזיים לקויים, חוסר נעימות, הפרעות חיצוניות וסביבתו הטבעית של הנבדק, עלולים לגרום לטעויות באבחון התוצאה.

רק במקרים חריגים בלבד, ניתן לבצע בדיקת פוליגרף בבית הלקוח אך עדיף להימנע מכך ולמצוא פתרונות חלופיים.



מאת אלירן לנקרי

מייסד ובעלי מכון פוליגרף אתיקה,

פרופילאי פלילי ומומחה לפוליגרף תעסוקתי ותהליכי מהימנות עובדים.

למידע נוסף, צור קשר: 053-953-9353



166 צפיות
bottom of page